חנות ספרים תרומה / הרשמה france

לשמוע ולהקשיב- מאמר לפרשת שמיני:לשמוע קול תורה

מה ההבדל בין שמיעת האוזן לשימת הלב?
הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 21/04/2017 08:32:00

בס"ד

לשמוע קול תורה – פסוק השבוע

פרשת שמיני

לשמוע ולהקשיב


"וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו" (ויקרא י, כ).

משה רבנו מגלה כי שעיר החטאת נשרף בניגוד להוראותיו המפורשות, וקוצף על בני אהרן: "וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן... מַדּוּעַ לֹא אֲכַלְתֶּם אֶת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ... אָכוֹל תֹּאכְלוּ אֹתָהּ בַּקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר צִוֵּיתִי" (שם טז-יח).

אהרן מבהיר למשה מה היה המניע לשרפת הקרבן, ומשה נרגע מיד ומקבל את דבריו: "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו".

הפועל "לשמוע" נושא בעברית שתי משמעויות: שמיעת האוזן והקשבת הלב.

שמיעת האוזן היא פעולה סבילה הכוללת את שמיעת הדברים הנאמרים ואת הבנתם. ההקשבה היא מעשה פעיל, הדורש את שימת הלב של השומע ואת הפנמת הנאמר. לא די בשמיעת דברי הזולת, יש להקשיב ולהבין את נפש הזולת ואת כוונת מילותיו.

כזו הייתה שמיעתו של משה. הקשבה אמתית. הקשבה שאפשרה לו לעבור בן-רגע ממצב של "וַיִּקְצֹף" ל"וַיִּיטַב בְּעֵינָיו".

עלינו ללמוד ממשה רבנו לשמוע ולהקשיב, במיוחד בשעה שאנו מוכיחים את זולתנו בתחושה שהצדק אתנו. נשמע את הסבריו והבהרותיו של הזולת מתוך הקשבה אמתית, רק כך נוכל להבין אותו באמת. ייתכן שנבין שאמנם הייתה אמת בתוכחתנו אך התוכחה הייתה מוגזמת, ואולי נגלה שטעינו – ונודה בטעותנו. כמו משה רבנו נצליח לשמוע את דברי האדם העומד מולנו ולהכיר בצדקת דרכו.

"וַיִּיטַב בְּעֵינָיו".


שאול דוד בוצ'קו




* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר