"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֶל הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה וּרְאֵה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. וְרָאִיתָה אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ גַּם אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ" (במדבר כז, יב-יג).
מה פירוש אמירת ה' למשה כי הוא ימות כמו אהרן אחיו – "כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ"? הלוא הוא הולך לעולמו כדרך כל בני אנוש, ומה מחדשת אמירה זו?
רש"י מסביר שהחידוש הוא ש"אין אתה טוב ממנו", כלומר אין סיבה להאריך את חייך כשם שלא הוארכו חיי אהרן. ויש מפרשים שכמו שאהרן מת בלי לסבול – עלה למיטה, עצם את עיניו ונפטר – כך ה' מבטיח למשה שגם הוא ימות במיתת נשיקה.
ונוסיף שאהרן זכה במיתה מתוקה במיוחד. לפני עלייתו למיטה הוא פשט את בגדיו, בגדי הכוהן הגדול, והלביש בהם את בנו אליעזר. דור הולך ובה-בעת דור בא, והוא רק מעביר את השרביט לבנו ממשיכו.
שונה היא פטירתו של משה, שנפטר בלי להשאיר אחריו בן הצועד בדרכיו. על כן אומר לו ה' לעלות על ההר ולראות את הארץ המובטחת, להיזכר לפני מיתתו שבזכות פועלו המסור ונתינת התורה לעם ישראל יכבשו בני ישראל את הארץ ויתיישבו בה.
גם לך, משה, יש המשכיות, כמו לאהרן אחיך. לא לשווא פעלת בעולם. מיתתך מתוקה אף יותר מזו של אהרן אחיך, כי פועלך אשר פעלת ממשיך ופועל לנצח נצחים.
"תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג, ד) – יורשיו של משה רבנו הם כל קהילת יעקב כולה.