חנות ספרים תרומה / הרשמה france

ירושה

מאמר לפרשת פנחס
הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 29/06/2021 07:54:53

בנות צלפחד מבקשות לקבל אחוזה בנחלת אביהן אשר מת בלי להותיר בנים אחריו, וממשפטן נלמדים דיני ירושה:
"וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר אִישׁ כִּי יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ" (במדבר כז, ח).
הפסוק מורה כי הבנים הם היורשים הטבעיים של אביהם, ורק בהעדר בנים עוברת הירושה לבנות. 
ומה דינה של אשת המת? האין היא זכאית לרשת את נכסי בעלה?!
עיון בפרטי ההלכה מגלה שאכן גם הנשים זוכות להגנה כלכלית במות הבעל והאב. האלמנה זכאית, כל עוד לא נישאה בשנית, להמשיך ולהתקיים מנכסי בעלה באותם התנאים שהתקיימו בחייו, ורק הנותר מחולק ליורשים – אולם לפני חלוקת הירושה לבנים יש לדאוג שהבנות תקבלנה את כל הנחוץ להן לנישואיהן.
כלומר אף שהירושה עצמה מיועדת בעיקרה לבנים, התחייבויותיו של הנפטר כלפי אשתו ובנותיו קודמות לירושה. מכאן נוכל ללמוד שמהותה של הירושה איננה עצם החלוקה של נכסי הנפטר לקרוביו אלא המשכת פועלו דרך נכסיו. זוהי הסיבה שעל פי ההלכה הבכור מקבל פי שניים, כי הוא האחראי הראשי לדאוג להמשך פועלו של אביו.
במהלך הדורות השתנתה מציאות החיים, וההבדלים בין הבנים לבנות בנשיאת ערכי המשפחה הטשטשו מעט. אי לכך רבים בוחרים באפשרות ההלכתית להתאים את חלוקת הנכסים למציאות, בהתבסס על דברי ספר החינוך במצווה ת ("מצוות דיני נחלות"). בעל החינוך מלמד שכל אדם יכול לעשות כרצונו ברכושו בעודנו בחיים, ועל כן הוא רשאי לכתוב צוואה בחייו ולהורות בה על חלוקת רכושו לפני פטירתו לפי ראות עיניו.
מעניין להוסיף שחכמי מרוקו תיקנו שגם בהעדר צוואה כזו יש לתת חלק מן הירושה לבנות, בהבנת המציאות המשתנה. 
ועם כל זאת בל נשכח את מהותם של דיני הירושה המקוריים, המצווים את היורשים לפעול למען המשך פועלו של הנפטר על ידי שימוש מושכל בנכסיו.


* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר